O kurzu 4IT580
Náplň a požadavky
Kurz 4IT580 si klade za cíl naučit studenty kvalitně a efektivně vyvíjet webové aplikace podle nejmodernějších přístupů a postupů. Přednášky jsou realizovány také formou praktických workshopů, v rámci nichž dílčí týmy postupně budují svůj webový produkt. Cvičení se zaměřují na využívání konkrétních technologií, pomocí kterých studenti průběžně realizují týmový projekt.
Způsob hodnocení
Studenti mohou během semestru získat až 100 bodů v následující struktuře:
- přednášky (workshopy) – 11 bodů
- cvičení – 16 bodů
- 11b za účast (tedy 1b za každé cvičení)
- 5b za splnění úlohy na konci cvičení
- projekt – 65 bodů
- projekt je rozdělen do 5 sprintů po 10ti bodech
- finální sprint (ve zkouškovém období) – 15 bodů
- hackathon – 8 bodů (celodenní účast na hackathonu v pátek mimo prostory VŠE)
Bodování projektu sestává z bodování dílčích sprintů (Scrum terminologie). Šestý sprint bude zasahovat do zkouškového období.
Konkrétní bodování za jednotlivé sprinty probíhá následovně:
- Vedení kurzu a product owner ohodnotí týmové plánování sprintu hodnotou 0-100 % za včasnost plánování a jeho formální správnost.
- Vedení kurzu ohodnotí týmové sprint review hodnotou 0-100 % za spokojenost s výsledkem a prezentací.
- Product owner ohodnotí týmové sprint review hodnotou 0-100 % za spokojenost s výsledkem a průběhem tvorby (pokud je product owner student – člen týmu, toto hodnocení se přesouvá na vedení kurzu).
- Všechna tři hodnocení se zprůměrují (např. 85 %) a tímto průměrem se násobí maximální možný počet bodů 10 bodů * počet členů týmu (např. pro 5ti-členný tým by součet byl max. 50 bodů, který mohl tým za sprint získat. Body se zaokrouhlí na celé číslo nahoru a tím se získá bodové ohodnocení za tento sprint pro daný tým (např. 43 bodů).
- Tyto body si mezi sebe rozdělí členové týmu na základě vzájemné dohody, jak kdo v daném sprintu pracoval . Team leader nahlásí do 3 dnů od sprint review počet bodů pro jednotlivé členy v týmu (např. Karel 8b, Monika 10bodů, Pepa 5bodů, Simona 10bodů, Šimon 10 bodů). Můžete tak tedy sami reflektovat skutečnou práci na projektu napříč týmem.
- Zvláštní pravidla:
- Za jeden sprint může jednotlivec v rámci přerozdělování bodů v týmu dostat i více bodů než 10 (ve finální prezentaci 15bodů), maximálně však o 2 body více než je maximum (tedy 12b nebo 17b).
- Počet přidělených bodů na jednoho zaokrouhlete na celá čísla.
- Za finální sprint je nutné, aby tým obdržet minimálně 50% bodů pro úspěšné absolvování kurzu. V případě, že se tak nestane, bude řešit vedoucí kurzu s TeamLeaderem celou situaci a buď celý tým nebo určití jedinci dostanou z kurzu za 4.
Přepočet bodů na konkrétní známky odpovídá standardům VŠE.
- Co si pohlídat na Sprint Review:
- ve většině případů budete ukazovat aplikaci před ostatními studenty v rámci pondělní přednášky
- časový limit bude na přednáškách vždy 10min
- Ukazujte aplikaci na produkčním serveru (rozděláné úkoly můžete ukázat i na localhostu, ale měl by to být zlomek práce)
- Ukažte vždy každy úkol v GitLabu issues a porovnejte zadání s realizací přímo v aplikaci.
- Pokud je něco hotové pouze z části (např. pouze FE). Okomentujte to.
- Nezapomeňte ukázat a zkontrolovat responzivitu dané featury
- Zmiňte co se nestihlo a v jakém je to stavu
- Pokud je cokoliv navíc co chcete navíc a nebo co není vidět, okomentujte to.
- Co si pohlídat pro zisk plného počtu bodů:
- Hodnocení Sprint Review v tomto předmětu je velice podobné hodnocení spokojenosti reálného zákazníka a to je vždy subjektivní a nedá se přesně definovat co je potřeba splnit pro 100% bodový úspěch. I přesto však vězte, že každé naše hodnocení se vás snaží někam posunout a nikdy za tím není snaha si na vás cokoliv kompenzovat
1. Připravte si scénáře, které chcete ukázat a připravte si k tomu data, které budete potřebovat, abyste to nevymýšleli na koleni. Scénáře ukazujte tak, jako byste vaši aplikaci prodávali investorům a ne pouze prezentace z technického pohledu, že vám funguje formulář.
2. Vše si otestujte, ať si buď stihnete chyby opravit před Review a nebo ať aspoň sami víte na Review co vám nefunguje a profesionálně říci, že tady je chyba a že o ní víte, než se zaseknout při prezentaci s tím, že vidíte chybu poprvé.
3. Zkontrolujte si responzivitu všech stránek. Každý vývojář má mobil, tak si to na něm zkuste před Review.
4. Businessově orientovaný zákazník se vždy zaměřuje více na to jak věci vypadají a fungují než jak jsou naimplementovány (na to se zaměřují cvičící). Proto si dejte práci s tím, aby bylo vaše řešení dotažené a neodfaknuté ze strany frontendu. To neznamená, že to musí mít nejhezčí design, ale musí být znát, že jste si dali s daným úkolem práci.
5. Nespoléhejte na to, že to co je psáno to je dáno a že je to kompletní. Ukazujte průběžně vaší práci Product Ownerům během sprintu a ptejte se jich na zpětnou vazbu. To jako gesto samo o sobě zvýší spokojenost + odhalí maličkosti, které si můžete opravit ještě před Review.
6. Prodejte i práci, která není vidět a udělali jste ji (Backend, CI/CD, Refactoring, unit testy….)
7. Dejte si pozor na prezentaci abyste se drželi důležitých věcí, ukázali vše z pohledu uživatele a vešli se do časového limitu.
8. Komunikujte komunikujte komunikujte!
- Hodnocení Sprint Review v tomto předmětu je velice podobné hodnocení spokojenosti reálného zákazníka a to je vždy subjektivní a nedá se přesně definovat co je potřeba splnit pro 100% bodový úspěch. I přesto však vězte, že každé naše hodnocení se vás snaží někam posunout a nikdy za tím není snaha si na vás cokoliv kompenzovat